×

کاربردهای سنگ تراورتن در ساخت مصنوعات سنگی

  • کد نوشته: 56468
  • ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
  • دیدگاه‌ها برای کاربردهای سنگ تراورتن در ساخت مصنوعات سنگی بسته هستند
  • در این مقاله از اصفهان سنگ بزرگترین مرکز خرید سنگ تراورتن نما و انواع سنگ ساختمانی با شماره 09130000627 قصد داریم به توضیح راجع به بهترین سنگ نما یعنی تراورتن و کاربردهای آن بپردازیم.کاربرد سنگ تراورتن در محوطه‌سازی، ساخت مجسمه و انواع مصنوعات سنگی است و این تنها بخشی از موارد استفاده از این سنگ محبوب و پر طرفدار است. تراورتن به عنوان سنگی شناخته می‌شود که در سال‌های اخیر توانسته است توجه بسیاری از سازندگان و طراحان داخلی را به خود جلب نماید. پیشینه استفاده از این سنگ به هزاران سال پیش در امپ...
    کاربردهای سنگ تراورتن در ساخت مصنوعات سنگی

    به گزارش گروه معماری: در این مقاله از اصفهان سنگ بزرگترین مرکز خرید سنگ تراورتن نما و انواع سنگ ساختمانی با شماره ۰۹۱۳۰۰۰۰۶۲۷ قصد داریم به توضیح راجع به بهترین سنگ نما یعنی تراورتن و کاربردهای آن بپردازیم.
    کاربرد سنگ تراورتن در محوطه‌سازی، ساخت مجسمه و انواع مصنوعات سنگی است و این تنها بخشی از موارد استفاده از این سنگ محبوب و پر طرفدار است. تراورتن به عنوان سنگی شناخته می‌شود که در سال‌های اخیر توانسته است توجه بسیاری از سازندگان و طراحان داخلی را به خود جلب نماید. پیشینه استفاده از این سنگ به هزاران سال پیش در امپراطوری یونان و رم باستان بازمی‌گردد. بسیاری از بناهای باشکوه تاریخی در این دو حکومت با استفاده از سنگ تراورتن ساخته شده و تا اکنون نیز محکم و پابرجا بدون کمترین آسیبی باقی مانده‌اند.

    اگرچه بسیاری از افراد، تراورتن را به عنوان مناسب‌ترین و بهترین نوع سنگ برای تزئین نمای داخلی و خارجی ساختمان می‌شناسند، اما از دیگر کاربردهای متنوع این سنگ از جمله ساخت مصنوعات سنگی نیز نمی‌توان غافل ماند. در حال حاضر علاوه بر سنگ تراورتن، سنگ‌های طبیعی و مصنوعی متنوعی از جمله سنگ‌ مرمر، مرمریت، گرانیت، سنگ آنتیک، کوبیک و… نیز برای ساخت مصنوعات سنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب مختص خود را دارند.

    کاربرد سنگ تراورتن - تصویر 1

    کاربرد سنگ تراورتن – تصویر ۱

    رایج‌ترین کاربردهای سنگ تراورتن

    همان‌طور که بیان شد تراورتن، سنگی با کاربردهای متنوع است که در ادامه به معرفی رایج‌ترین انواع آن‌ها می‌پردازیم.
    نمای داخلی و خارجی ساختمان
    در سال‌های اخیر به دلیل برطرف شدن عیوب سنگ تراورتن از جمله جذب بالای آب در آن، کاربرد این سنگ برای تزئین نمای داخلی و خارجی ساختمان افزایش قابل توجهی یافته است. دلیل آن نیز به مزایای متعدد تراورتن در مقایسه با سایر سنگ‌های ساختمانی بازمی‌گردد.
    سنگ‌فرش فضاهای داخلی
    زیبایی منحصربه‌فرد و استحکام مناسب سنگ تراورتن، استفاده از آن را به عنوان پوشش کف در سالن‌های پذیرایی، لابی هتل‌ها، دفاتر اداری و… تسهیل نموده است.
    سنگ پله و دیواره آن
    کاربرد سنگ‌ تراورتن به عنوان سنگ‌ پله و پوشش دیواره آن در مکان‌های داخلی ساختمان نیز به دلیل مقاومت مناسب و ظاهر جذاب آن رواج نسبتا بالایی دارد.
    قاب اطراف آسانسور
    زیبایی خیره‌کننده‌ برخی از سنگ‌های تراورتن از جمله رنگ‌های روشن‌تر آن باعث شده تا سازندگان به فکر استفاده از آن به عنوان پوشش کف و دیواره آسانسور بیفتند.
    ساخت انواع مصنوعات سنگی
    زیبایی این سنگ در کنار ساب‌پذیری بالا، برش‌خوری و ابزارخوری مناسب آن موجب شده تا ساخت مصنوعات سنگی با استفاده از سنگ تراورتن روند رو به رشدی را طی کند.

    مصنوعات سنگی با سنگ تراورتن

    شاید بسیاری از افراد، کاربرد سنگ‌ها را تنها محدود به ساخت بناهای مختلف مسکونی، اداری، تجاری و… بدانند، در حالی که یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین موارد استفاده از سنگ به ویژه در سال‌های اخیر، به ساخت انواع مصنوعات سنگی مربوط می‌شود. مصنوعات سنگی عبارتند از: اشیائی که معمولا توسط ضایعات سنگ‌های استخراج شده از معادن با اضافه کردن برخی مواد دیگر ساخته می‌شوند. از مهم‌ترین مزایای ساخت انواع مصنوعات سنگی علاوه بر ساخت وسایلی زیبا و در برخی از موارد کاربردی، می‌توان به حل مشکل ضایعات سنگ، بازیافت و تجزیه آن‌ها اشاره کرد.

    در واقع در این صورت از تمام قسمت‌های یک سنگ استفاده بهینه خواهد شد. برای ساخت مصنوعات سنگی معمولا ضایعات سنگ شامل تخته‌سنگ، خرده‌سنگ، و پودرهای سنگ به کارگاه‌های مخصوص ساخت مصنوعات فرستاده می‌شوند. تخته و خرده‌سنگ‌ها با تجهیزات مخصوص برش خورده، سطح روی آن صیقلی و برای ساخت آماده می‌شوند. پودر سنگ را نیز ابتدا مورد شست‌وشو قرار داده، پس از خشک شدن آن را با مواد مخصوصی ترکیب کرده و در قالب‌ها مدنظر می‌ریزند. امروزه مصنوعات سنگی متعددی در بازار وجود دارد که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

    خرید سنگ های ساختمانی - تصویر 2

    خرید سنگ های ساختمانی – تصویر ۲

    کاربرد تراورتن در نمای بیرونی و پایه‌های سنگی

    سنگ تراورتن به عنوان یکی از بهترین مصالح ساختمانی برای پوشش نمای انواع بنا در سال‌های اخیر کاربرد بسیار بالایی پیدا کرده است. وجود سنگ‌های تراورتن با تنوع رنگی بسیار بالا و کیفیت‌های مختلف باعث شده تا ساختمان‌ها از لوکس‌ترین آن‌ها گرفته تا پروژه‌های ارزان‌قیمت، قابلیت استفاده از این سنگ را داشته باشند. اما مهم‌ترین مزایای سنگ تراورتن برای کاربرد در نمای بیرونی ساختمان وزن پایین آن‌، چسبندگی خوب با ملات و جلوگیری از سقوط سنگ از ارتفاع، جلاپذیری بسیار بالا، مقاومت و استحکام مناسب در برابر عوامل محیطی و مواردی از این قبیل است.

    در خصوص پایه‌های سنگی نیز باید به این نکته اشاره کرد که امروزه بسیاری از این پایه‌ها در قسمت درب ورودی ساختمان‌ها و برای نصب آیفون بر روی آن ساخته می‌شوند. اگرچه برای ساخت این پایه می‌توان از سنگ‌های مختلفی مانند گرانیت، مرمریت و… استفاده کرد، اما ویژگی‌های منحصربه‌فرد سنگ تراورتن‌ و قیمت مناسب آن موجب شده تا کاربرد این سنگ در ساخت پایه‌های سنگی افرایش قابل توجهی پیدا کند.

    کاربردهای سنگ تراورتن در دکوراسیون داخلی

    همان‌گونه که در ابتدای مقاله نیز مورد اشاره قرار گرفت، سنگ تراورتن به دلیل وجود مزایای مختلف در سال‌های اخیر مورد توجه طراحان دکوراسیون قرار گرفته است. از مهم‌ترین موارد استفاده از این سنگ در طراحی دکوراسیون داخلی می‌توان موارد زیر را نام برد.
    تزئین دیوارهای داخلی ساختمان
    سنگ تراورتن نه تنها کاربرد بالایی در پوشش نمای بیرونی بنا دارد، در بسیاری از موارد در قسمت‌های داخلی ساختمان مانند بخش‌هایی از دیوار سالن پذیرایی و آشپزخانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال پوشش دیوار پشت تلویزیون و شومینه با استفاده از این سنگ طرفداران بسیار زیادی دارد.
    پوشش کف
    بخشی از دکوراسیون داخلی به طور قطع مربوط به کف ساختمان خواهد بود. سنگ‌های تراورتن به ویژه رنگ‌های روشن آن کاربرد بالایی در این بخش داشته و به راحتی می‌توانند با سایر عناصر دکوراسیون ترکیب شوند.

    ساخت سرستون‌ها و تزئینات هنری

    در سبک‌های کلاسیک، در داخل ساختمان معمولا از سرستون‌های سنگی با پوششی سنگ تراورتن استفاده می‌شود. این مورد یکی از المان‌های مهم سبک کلاسیک است. به علاوه ساخت تزئینات هنری دیگر مانند مجسمه‌ها و اکسسوری‌ها نیز با استفاده از سنگ تراورتن بسیار مرسوم است.

    کاربردهای سنگ تراورتن در مجسمه سازی - تصویر 3

    کاربردهای سنگ تراورتن در مجسمه سازی – تصویر ۳

    کاربرد سنگ تراورتن در مجسمه‌سازی

    مجسمه‌سازی را می‌توان یکی از هنرهای تجسمی کهن دانست که به خلق پیکر یا تندیس‌ای سه بعدی با مصالح گوناگون می‌پردارد. قدمت مجسمه‌سازی به زمان امپراطوری یونان و مصر باستان بازمی‌گردد. مصالحی که در گذشته برای ساخت مجسمه مورد استفاده قرار می‌گرفت عبارت بودند از: چوب، فلز، سنگ و گل. در حالی که امروزه مصالح جدیدتری مانند رزین، پلی استر، شیشه و… نیز در مجسمه‌سازی کاربرد بسیار زیادی دارند.

    با این حال و با وجود مصالح جدیدتر باز هم نمی‌توان زیبایی و استحکام بالای مجسمه‌های سنگی را نادیده گرفت. این نوع مجسمه‌ها معمولا با استفاده از سنگ مرمریت، مرمر، تراورتن و گرانیت  و برخی از سنگ‌های مصنوعی ساخته می‌شوند. تراورتن یکی از سنگ‌هایی است که به دلیل تنوع رنگی بالا، جلاپذیری بسیار خوب، ابزارخوری و برش‌خوری مناسب و قیمت عالی در مقایسه با سایر سنگ‌های طبیعی می‌تواند گزینه مناسبی برای ساخت مجسمه‌های سنگی باشد .به علاوه قابلیت حکاکی بر روی این سنگ موجب شده تا تا کاربرد سنگ تراورتن در مجسمه‌سازی مورد توجه بسیاری از هنرمندان و مجسمه‌سازان دنیا قرار گیرد.

    کاربرد سنگ تراورتن در ساخت روشویی سنگی

    به طور کلی سنگ‌های طبیعی یکی از زیباترین و لوکس‌ترین مصالحی هستند که می‌توان از آن‌ها برای ساخت انواع روشویی بهره برد. در حال حاضر روشویی سنگی به دلیل قیمت نسبتا بالاتر در مقایسه با سایر مصالح، به طور معمول در ساختمان‌های لوکس و مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در میان انواع مختلف سنگ‌های طبیعی، کاربرد سنگ‌ تراورتن به عنوان یکی از بهترین مصالح در ساخت روشویی به دلیل مزایای متعدد آن مورد توجه بسیاری از سازندگان و طراحان داخلی قرار گرفته است.

    دلیل آن نیز به مزایایی همچون رنگ‌های روشن و درخشان، مقاومت نسبتا بالای این سنگ در برابر مواد شوینده و اسیدی، قیمت مناسب آن در مقایسه با سنگ‌های دیگر و مواردی از این دست برمی‌گردد. البته باید در نظر داشته که سنگ تراورتن در حالت عادی و خام جذب آب بالایی دارد و برای آنکه قابلیت استفاده به عنوان سنگ روشویی را پیدا کند، لازم است سطح آن در یک فرآوری مناسب با رزین‌های با کیفیت و مواد UV پوشانده شود.

    کاربرد سنگ تراورتن در ساخت میزهای سنگی

    یکی دیگر از کاربردهای سنگ‌ تراورتن که در سال‌های اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است، استفاده از آن در ساخت انواع میزهای سنگی است. میزهای سنگی را می‌توان به سه دسته میز ناهارخوری، جلو مبلی و استند تقسیم‌بندی کرد. این سه نوع میز هم، خود به مدل‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. مثلا در یک مدل تنها پایه‌های میز از جنس سنگ ‌ساخته شده و معمولا بر روی آن شیشه به کار می‌رود.

    در مدل دیگر پایه‌ها معمولا از جنس چوب بسیار محکم یا فلز بوده و سطح رویی میز از جنس سنگ تراورتن خواهد بود. علاوه بر آنکه هر کدام از این پایه یا رویه‌ها نیز می‌توانند به سبک‌های کاملا مختلفی طراحی شده و مورد استفاده قرار گیرند. نوع دیگری از میز نیز وجود دارد که پایه و رویه هر دو از جنس تراورتن هستند. این نوع میزها معمولا در محیط‌های باز مانند پارک‌ها که نیازی به جابه‌جایی آن‌ها وجود ندارد، کاربرد خواهند داشت.

    استفاده از سنگ تراورتن در ساخت انواع آبنما

    آبنماها که همگی الهام گرفته از طبیعت خدادادی مانند آبشارهای کوهستانی، چشمه‌ها و… هستند، می‌توانند در دل زندگی‌های شهری کنونی که مردم را در خود غرق نموده است، با ایجاد چشم‌اندازی زیبا و خیره‌کننده‌ علاوه بر آنکه طبیعت را در ذهن افراد تداعی می‌کنند، می‌توانند آرامش، سرزندگی و شادابی را به شهروندان بازگردانند. آبنما قابلیت اجرا در محیط‌های داخلی مانند حیاط منازل مسکونی یا داخل سالن پذیرایی، پاساژهای تجاری، داخل تالارها، هتل‌ها و… را دارند.

    در محیط‌های بیرونی نیز معمولا در پارک‌های واقع در سطح شهر، ورودی هتل‌ها،  استخرها و موارد این‌چنینی به کار می‌روند. آبنماها می‌توانند با استفاده از مصالح گوناگونی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد مانند سنگ، شیشه، فلز و بتن طراحی شوند که یکی از بهترین آن‌ها سنگ طبیعی و از جمله سنگ تراورتن است. ساخت انواع آبنما با استفاده از سنگ تراورتن موجب می‌شود تا علاوه بر نمایش زیبایی خیره‌کننده، به دلیل استحکام و مقاومت بالا، طول عمر و دوام زیادی را هم به دنبال داشته باشد.

    اکسسوری‌های سنگی با سنگ تراورتن

    کاربرد سنگ تراورتن برای ساخت اکسسوری یکی از موارد استفاده از این سنگ برای ایجاد تزئینات هنری است. اگرچه در سال‌های اخیر و با ورود سنگ‌های مصنوعی و تکنولوژی پیشرفته، ساخت اکسسوری‌های مصنوعی رواج فوق‌العاده‌ای در بین مردم پیدا کرده است، اما همچنان نمی‌توان از زیبایی منحصربه‌فرد سنگ‌های طبیعی مانند سنگ تراورتن در ساخت انواع اکسسوری‌های سنگی چشم‌پوشی کرد. سنگ تراورتن به دلیل انعطاف مساعد، ساب‌پذیری بالا و برش‌خوری بسیار راحت می‌تواند در ساخت اکسسوری‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و حس آرامش الهام گرفته از طبیعت را به بیننده منتقل نماید.

    احساسی که به هیچ عنوان در ساخته‌های مصنوعی دست بشر وجود نخواهد داشت.در واقع زمانی که قرار است دکوراسیون داخلی منحصرا یا ترکیبی از چند سنگ‌ طبیعی باشد. رایج‌ترین اکسسوری‌هایی که با کاربرد سنگ تراورتن ساخته می‌شوند عبارتند از: شمعدان، گوی، گلدان و نقش برجسته گل.

    از کجا سنگ نما بخریم - تصویر 4

    از کجا سنگ نما بخریم – تصویر ۴

    خرید انواع سنگ تراورتن از کارخانه اصفهان سنگ

    اصفهان سنگ مجموعه معدنی وتولیدی معتبری است که بیش از دو دهه فعالیت در زمینه خرید سنگ ساختمان و همچنین خرید سنگ نما و سنگ های تراورتن دارد. مجموعه کارخانجات اصفهان سنگ، مجموعه ای بزرگ که به عنوان مرجع فروش سنگ نما شناخته می شود و خود دارنده انحصاری معدن تراورتن طرق محدی راد و سنگ دلاوری است. بهترین سنگ های نمایی که می توانید برای نمای رومی از اصفهان سنگ خردیداری کنید بسیار گسترده است اما به صورت عبارت گونه به این موارد اشاره میکنیم :

    سنگ تراورتن عباس آباد

    سنگ تراورتن طرق

    سنگ تراورتن دلاوری

    سنگ تراورتن دره بخاری

    سنگ تراورتن ابیانه

    و سایر سنگ های ساختمانی روشن و مشکی که با تضمین کیفیت و قیمت به صورت حضوری و آنلاین می توانید خریداری نمایید. کافیست با شماره های زیر تماس بگیرید. ۰۹۱۳۰۰۰۰۶۲۷-۰۳۱۹۱۰۱۰۶۲۷

    توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.