معماری باروک
معماری باروک در طول قرن ۱۷ در کشورهای اروپایی مانند ایتالیا ، اسپانیا ، فرانسه ، هلند و انگلستان رونق گرفت. سبک باروک با استفاده از عمق ، سایه ، بافت و نشانه های حرکت در اجسام ساکن ، پویایی را در طراحی به وجود آورد. شناسایی عناصر معمول طراحی داخلی و خارجی می تواند به شما در انتخاب ساختار باروک کمک کند. اما همچنین بر نحوه تأثیر احساسی طرح بر شما تمرکز کنید – و اگر اصطلاحات “مجلل” و “تئاتری” به ذهن شما خطور کرد تعجب نکنید!
ویژگی های معماری باروک
به دنبال نمای سنگی بزرگ با کامهای محدود رنگ باشید. بیشتر نمای باروک از سنگ تراشیده ، تراشیده و بدون رنگ ساخته شده است. ممکن است برخی از آجرکاری و چوب کاری را نیز مشاهده کنید ، به ویژه در نسخه های اروپای شمالی سبک باروک. مصالح مختلف ساختمان و دکوراسیون ممکن است “ظاهر” رنگی به آن ببخشند ، اما معمولاً نمای تک رنگی را مشاهده خواهید کرد که در مقایسه با اندازه کلی ساختار بزرگ به نظر می رسد.
- جلو “چهره” از ساختمان است، به خصوص در سمت مقابل آن است.
- ابعاد ساختارهای باروک از خانه های تک خانواده تا باسیلیکاها و کاخ ها متفاوت است. صرف نظر از اندازه ساختار ، نما معمولاً باعث می شود که آنها حتی بزرگتر به نظر برسند.
ویژگی های مجسمه ای را پیدا کنید که به نظر می رسد در حال پیچ خوردن ، چرخش یا پرواز است. یکی از مشخصه های معماری باروک احساس حرکت در جایی است که هیچ حسی در آن وجود ندارد. این امر اغلب با ویژگی های سنگ تراشیده شده ، فلز یا چوب که به نظر می رسد در حال چرخش ، چرخش ، پرواز یا موج دار است به دست می آید. عناصر معمول مجسمه سازی که باید به دنبال آنها باشید شامل (اما محدود به آنها نمی شود):
- از فرشته ها یا کروبین های چاق که پرواز می کنند و سازهای بادی می نوازند ، استفاده کنید.
- پیمایش ویژگی هایی که به نظر می رسد در حال چرخش یا باز شدن هستند.
- حلقه های حلقوی که به نظر می رسد از وزن میوه های متصل به آنها در حال افتادگی است.
- شعله هایی که از شمع ، گلدان یا گلدان بیرون می زنند.
توجه کنید که چگونه ستون ها و طاقچه ها حرکت در سایه را پیشنهاد می دهند. در کنار ویژگی های مجسمه سازی پویا ، نمای بیرونی باروک حرکت را با تضاد نور و سایه بیان می کند. تغییرات عمق در نمای بیرونی با تغییر نور خورشید (یا نور مصنوعی شب) در تعامل است و به نظر می رسد که عناصر کلیدی طراحی به طور مداوم در حال تغییر موقعیت هستند.
- پیلاسترها – که شبیه ستون ها هستند اما به جای اینکه آزادانه از نمای بیرون بیرون بیایند – اغلب برای ایجاد تغییرات ظریف در عمق استفاده می شوند.
- طاقچه ها – مناطقی که ممکن است خالی بمانند یا مجسمه یا عناصر دیگر را در بر بگیرند – برای ایجاد مناطق سایه استفاده می شوند.
پدیمنت های کامل یا “شکسته” را در بالای درها و پنجره ها بررسی کنید. در معماری کلاسیک، بدمنتس -تزئینی سقف مانند سازه بالا پنجره، درب، یا کل جلو نما معمولا مثلثی است. در طرح های باروک اغلب از پدیمنت های مثلثی یا خمیده بر روی درها و پنجره ها استفاده می شود ، اما اغلب آنها خطوط شکسته هستند – یعنی در اوج شکافی دارند که شامل یک عنصر طراحی جداگانه است.
- به عنوان مثال ، ممکن است یک گلدان یا یک نشان در مرکز یک پایه شکسته مشاهده کنید. همچنین ممکن است ساقه دارای یک جزء پیمایش مانند در دو طرف استراحت باشد.
انتظار می رود که پیچیده ترین طرح ها را در ورودی جلویی مشاهده کنید. در حالی که عناصر طراحی تزئینی معمولاً در همه درها و پنجره های سبک باروک وجود دارد ، درب ورودی اصلی به طور معمول بیشترین ظاهر را دارد. بسیار معمول است که یک نشان خانواده ، نماد مذهبی یا سایر علائم مالکیت و قدرت را در مرکز یک سقف شکسته بزرگ مشاهده کنید.
- طومارها ، کروبین ها ، گلدسته ها ، طاقچه ها و ستون ها اغلب ورودی اصلی را نیز قاب می کنند.
- رواقها – “ایوانهای” جلویی کوچک با ستونهای نگهدارنده – در معماری باروک کمتر رایج است.
نما را از نظر وجود قرنیزهای سنگین و نرده های گلدان شکل بررسی کنید. در حالی که نمای جلویی برخی از ساختمانهای باروک دارای سقف کامل یا شکسته است ، بسیاری از آنها دارای قسمت بالایی افقی با قرنیزهای ضخیم و سنگین هستند. پیش امدگی لبه بام های سبک -ornamental شبیه به فضای داخلی تاج گچ سفید-بیرون ظاهری و سایه پایین نما.
- در بالای پرده ساختمان نیز ممکن است نرده های گلدان شکل- ستون های کوتاه و تزئینی-که از ریل بالای ضخیم پشتیبانی می کنند ، مشاهده کنید. از طرف دیگر ، ممکن است نرده های گلدان را در امتداد نرده بالکن یا در سطح زمین ببینید تا حیاط یا عنصر مشابهی را در بر گیرد.
- نرده های گلدان شکل همچنین ممکن است دارای عنصر مارپیچی برای نشان دادن حرکت باشند.
به دنبال پنجره های تک آویز با خطوط کناری بالا و پایین باشید. پنجره های تک آویز دارای یک ارسی ثابت ثابت و یک قسمت پایین متحرک هستند که می توانید برای تهویه به بالا و پایین حرکت دهید. شیشه های بزرگ شیشه ای در دوران باروک بسیار نادر بود ، بنابراین ارسی ها معمولاً حاوی مجموعه ای از شیشه های کوچکتر هستند که به “چراغ” معروف هستند.
- به عنوان مثال ، هر ارسی ممکن است به ۹ “چراغ” تقسیم شود – شیشه های مستطیلی با الگوی ۳ * ۳. ساشه های حاوی ۱۲ چراغ (در الگوی ۳ * ۴ یا ۴ * ۳) یا ۱۶ چراغ (۴ * ۴) نیز در معماری باروک رایج هستند.
- خود پنجره ها معمولاً نسبتاً ساده هستند ، اما اغلب توسط خطوط تزئینی و دیگر عناصر طراحی قاب بندی شده اند.
ویژگی های طراحی داخلی باروک
پدیمنت ها و قالب های تاجی شبیه به نمای بیرونی را بررسی کنید. در معماری باروک ، عناصر طراحی بیرونی اغلب در داخل نیز ظاهر می شوند. به عنوان مثال ، قالب های تاج – که در امتداد تقاطع دیوار و سقف اجرا می شوند – یک عنصر باروک محبوب هستند که قرنیزهای بیرونی را تکرار می کنند.
- سقف سنگی تزئینی در نمای بیرونی در یا پنجره ممکن است در داخل از چوب استفاده شود. یا ، طاقچه های داخلی و پلاترها ممکن است از مواردی که در نما هستند تقلید کنند.
-
معماری باروک زودتر – در حدود ۱۶۰۰ – در جنوب اروپا متداول شد و کمی بعد – تا حدود ۱۷۵۰ – در کشورهای شمال اروپا مانند هلند و انگلستان محبوبیت خود را حفظ کرد. طرح های باروک ایتالیایی ، اسپانیایی و فرانسوی به طور معمول زیباترین طرح ها در نظر گرفته می شوند.
-
به دنبال نمونه هایی از طراحی باروک در مستعمرات اروپایی آن دوره نیز باشید ، به ویژه در مستعمرات سابق اسپانیا در آمریکای لاتین.
از تمام رنگهای غنی ، تذهیب و پارچه های سنگین موجود در داخل استفاده کنید. برخلاف نمای بیرونی نسبتاً تک رنگ ، فضای داخلی باروک اغلب مملو از رنگهای قرمز ، آبی و بنفش است که با عناصر طلاکاری شده (با روکش طلا) مزین شده است. در حالی که هنوز از سنگ کاری زیاد استفاده می شود ، انتظار داشته باشید که آثار چوبی ، رنگ ، تذهیب و پارچه های زیادی پیدا کنید. پارچه های پارچه ای و مبلمان اغلب ضخیم ، سنگین و رنگارنگ هستند.
- فضای داخلی کاخ ورسای در فرانسه یکی از برجسته ترین نمونه های طراحی باروک است. چیزهایی به سادگی نیمکت ها دارای پاهای گلدان شکل با تذهیب ، روکش صندلی ضخیم و پف دار و پارچه های قرمز عمیق با عناصر طلایی هستند.
توجه کنید که چگونه از نور و سایه برای ایجاد نقاط کانونی داخلی استفاده می شود. بار دیگر ، یک عنصر طراحی بیرونی باروک – استفاده از نور و سایه – نیز به داخل آورده شده است. پنجره ها ، آینه ها ، لوسترها و سایر اجزا به گونه ای استراتژیک قرار گرفته اند که هم نور و هم سایه را در مناطق خاصی ایجاد می کنند ، در نتیجه چشم شما را به عناصر خاصی هدایت می کند.
- کلیساهای کاتولیک رومی که به سبک باروک ساخته شده اند اغلب نور طبیعی را به سمت محراب هدایت می کنند ، به عنوان مثال ، مرکزیت آن را در دوران ضد اصلاحات در اروپا برجسته می کند.
یک یا چند “اتاق بیانیه” با طراحی ظاهری را جستجو کنید. در حالی که کل فضای داخلی یک ساختمان باروک ممکن است تزئین شده به نظر برسد ، اغلب یک یا دو اتاق وجود دارد که واقعاً از بالای آن می گذرد! درست مانند پایه بزرگ و عناصر قاب در اطراف ورودی اصلی خارج ، “اتاق های بیانیه” داخلی اغلب نشان دهنده قدرت هیجان انگیز است.
- تالار آینه های مشهور ورسای – با ردیف پنجره های بزرگ بازی در یک طرف که از طرف دیگر با آینه های بازی به همان اندازه بزرگ مطابقت دارد – نمونه ای عالی از “اتاق بیانیه” باروک است.
تعریف تاثیر بصری سبک باروک
انتظار می رود که احساس کنید مواد ثابت در حرکت پویا هستند. طراحان باروک وسواس زیادی نسبت به چیزی که شما می توانید آن را “پویایی ایستا” بنامید – یعنی ایجاد حس حرکت در جایی که وجود ندارد ، داشتند. در حالی که نمای سنگی ضخیم کلیسا ، کاخ یا خانه باروک به وضوح در حال حرکت نیست ، استفاده از نور ، سایه ، عمق و طراحی چشم شما را فریب می دهد تا عکس آن را مشاهده کنید.
- ساختارهای کلاسیک به نظر می رسد که برای همیشه “روی سنگ” قرار گرفته اند. ساختارهای باروک احساس می کنند در حال حرکت مداوم هستند.
در عناصر نمایشی سبک باروک خیس شوید. نمای باروک یا “اتاق بیانیه” می تواند مانند یک قطعه نمایشی به نظر برسد و چشم های شما اغلب به “مرکز مرکز” کشیده می شود. استفاده از نور ، سایه ، عمق و دکوراسیون می تواند تمرکز شما را به یک ورودی بزرگ یا محراب بکشاند ، در حالی که احساس می کند درگیر فعالیت های اطراف شده اید.
- میدان سنت پیتر در واتیکان نمونه ای عالی از تئاتر باروک است. ستون های منحنی اطراف شما را احاطه کرده و تمرکز خود را به سمت ورودی تزئینی به کلیسا معطوف کرده اند و فضای داخلی تزئین شده آن نیز منتظر توجه شماست.
از خود بپرسید آیا توصیف کننده هایی مانند “مجلل” یا “پرحاشیه” به ذهن شما می رسد. در حالی که معماری کلاسیک غالباً با دقت و هندسه خود هیبت فکری ایجاد می کند ، طراحی باروک به دنبال ترس هیجانی است. سازندگان آن می خواستند اصطلاحاتی مانند “جشن” ، “پیروزمند” و “خودنمایی” را تداعی کنند ، هرچند منتقدان ممکن است از اصطلاحاتی مانند “بیش از حد” ، “بیش از حد” و “بی پروا” استفاده کنند.
- پاسخ شما به معماری باروک ، البته ، همانطور که باید ، منحصر به فرد شما خواهد بود. اما یک لحظه وقت بگذارید و واقعاً سعی کنید احساسات خود را برای خود بیان کنید! در حقیقت ، این کار را هنگام تجربه هر گونه سبک معماری انجام دهید.
مقالات پیشنهادی برای مطالعه :