بیوگرافی زاها حدید
به گزارش طراحی سینما : زاها حدید خانم زاها محمد حدید مشهورترین معمار زن جهان بود و دلیل خوبی هم داشت. کارهای وی چهره معماری مدرن را تغییر داد و انقلابی در نحوه ساخت ما ایجاد کرد. امروزه بسیاری از معماران این واقعیت را که در حال تمرین معماری هستند مدیون الهام زاها حدید هستند.
در اینجا نگاهی به زندگی شغلی و شغلی او است …
اطلاعات شخصی :
-
متولد: زاها محمد حدید ، ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰ ، بغداد ، عراق
-
درگذشت: 31 مارس ۲۰۱۶ (۶۵ ساله) ، میامی ، فلوریدا ، ایالات متحده
-
ملیت: عراقی ، انگلیسی
-
شغل: معمار
-
والدین (ها): محمد حدید ، وجیهه سابونجی
-
تمرین: معماران زها حدید
-
وب سایت: www.zaha-hadid.com
زاها حدید بدون تردید بهترین معمار زن در زمان مرگش بود. وی که “ملکه منحنی” نامیده می شود ، با طراحی برخی از برجسته ترین بناها مانند خانه اپرای گوانگژو در چین و موزه MAXXI در رم ، انقلابی در معماری مدرن ایجاد کرد.
کارهای وی معتبرترین جوایز معماری از جمله جایزه معماری پریتزکر را برای وی به ارمغان آورد.
زاها در ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰ در بغداد ، عراق ، از محمد حدید و وجیهه سابونجی متولد شد. وی سپس برای تحصیل در رشته معماری در سال ۱۹۷۲ به لندن رفت و پس از اقامت چند ساله در آنجا به تابعیت پادشاهی انگلستان درآمد.
زاها حدید در هنگام مرگ ثروت زیادی به دست آورده بود. طبق مجله معمار ، وی ثروتی بالغ بر ۷۰ میلیون پوند جمع کرده بود.
خانواده
زاها در خانواده ای متأثر و ثروتمند از طبقه بالا و مسلمان سنی مذهب سنی متولد شد که گرایش او به چند فرهنگی غرب بود.
پدرش ، محمد حدید ، اقتصاددان و وزیر کابینه عراقی بود در حالی که مادرش ، وجیهه صابونجی یک هنرمند اهل موصل بود. وی همچنین دو برادر داشت ، فولات حدید ، نویسنده و متخصص امور عرب و هائیتم حدید.
اوایل زندگی
زاها حدید در بغداد ، عراق متولد شد. با این حال ، او قبل از تحصیل در رشته ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت ، در بیشتر دوران کودکی خود در خارج از کشور زندگی می کرد و در مدارس شبانه روزی کاتولیک در سوئیس و انگلیس که به نظر او از نظر مذهبی متنوع است ، تحصیل می کرد.
پدرش ، محمد حدید ، سیاستمداری بود که در سال ۱۹۳۲ بنیانگذار گروه چپ-لیبرال الاحالی بود. به دلیل درگیری پدرش در سیاست ، او به شهرهای سومری باستان در جنوب عراق سفر می کرد ، که یک بار نیز از آنها نام برد در یک مصاحبه علاقه او را به معماری برانگیخت.
این خانواده به دلیل جنگ ایران و درگیری های صدام حسین مجبور به ترک عراق شدند.
تحصیلات زاها حدید
در زمان تحصیل اولیه ، زاها حدید در مدارس شبانه روزی کاتولیک در سوئیس و انگلیس تحصیل کرد ، که او آنها را مترقی توصیف کرد زیرا آنها شامل دانشجویان فرانسوی ، مسلمان و یهودی بودند ، حتی یک بار اظهار داشت که دانش آموزان یهودی و مسلمان در زمان حضور دانش آموزان مسیحی اجازه بازی دارند. شرکت در دسته جمعی.
خانواده زاها حدید انتظار داشتند که وی یک حرفه حرفه ای را دنبال کند. بیشتر مردم تصور می کنند که او همیشه از ابتدا به مطالعه معماری فکر می کرد. با این حال وی تحصیلات متوسطه خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت آغاز کرد و در آنجا ریاضیات خواند ، سپس رشته خود را به معماری تغییر داد.
وی سپس در سال ۱۹۷۲ به لندن رفت تا در دانشکده معماری انجمن معماری تحصیل کند ، و در آنجا زیر نظر معماران مشهور الیا زنگلیس تحصیل کرد ، وی وی را به عنوان بهترین دانش آموز که تاکنون تعلیم داده بود و مخترع ۸۹ درجه و Rem Koolhas که او را “سیاره ای در مدار خودش” توصیف کرد.
حرفه معماری زاها حدید
زاها حدید در سال ۱۹۷۷ از دانشکده معماری انجمن معماری فارغ التحصیل شد. او سپس به کار رفت و برای استادان سابق خود رم کولهاس و الیا زنگلیس ، در دفتر معماری شهری در روتردام ، هلند کار کرد.
زاها حدید در حالی که زیر نظر کولهاس کار می کرد ، با پیتر رایس ، مهندس معماری ملاقات کرد ، وی با حمایت و تشویق در مراحل اولیه کار خود ، از او راهنمایی کرد. وی به مدت سه سال زیر نظر کولهاس و زنگلیس کار کرد و در همان دوره به تابعیت انگلستان تبدیل شد.
در سال ۱۹۸۰ ، زاها حدید دفتر معماری متروپولیتن را ترک کرد تا شرکت معماری خود ، معماران زاها حدید را در لندن راه اندازی کند. در ابتدا ، ایده های او بیش از طرح های واقعی او تقاضای بیشتری داشتند ، حتی برخی او را به عنوان یک معمار کاغذ توصیف می کردند. در اوایل دهه ۱۹۸۰ ، مخاطبان معماری با طراحی های حرفه ای و کاملاً دقیق زاها حدید که سبک های جدید معماری مدرن را به تصویر می کشد ، آشنا شدند.
اولین پیروزی بزرگ معماری وی ، طراحی برای باشگاه اوج هنگ کنگ در سال ۱۹۸۳ بود. اگرچه او برنده مسابقه و جایزه برتر شد ، اما طرح او هرگز محقق نشد. ایده های او مثال زدنی و خارج از این جهان بود ، بیشتر آنها در مجلات معماری چاپ می شدند و در نمایشگاه ها در گالری ها به نمایش در می آمدند.
وی در بسیاری از مسابقات معماری برای طرح های معماری مفهومی و سازه هایی که قرار بود ساخته شود شرکت کرد. او در بیشتر مسابقات برنده شد و با طراحی آینده نگرانه خود که چندین نقطه چشم انداز و هندسه چندپاره را به تصویر می کشد ، برای خود شهرت ایجاد کرد.
در سال ۱۹۸۸ ، او در میان هفت معماری بود که برای شرکت در نمایشگاه معماری معروف به Deconstructivsm در معماری انتخاب شد ، که در موزه هنرهای مدرن نیویورک برگزار شد. این نمایشگاه که با تدریس فیلیپ جانسون و مارک ویگلی برگزار شد ، اعتبار وی را در بازار بین المللی بسیار بالا برد.
در اوایل دهه ۱۹۹۰ ، شهرت زاها حدید در میان معماران همکارش رو به رشد بود ، و علاقه آنها را بیش از پیش از آنکه او در بسیاری از مسابقات طراحی شرکت می کرد و اکثریت آنها را برنده می شد ، برانگیخت. سبک های آزمایشی و طرح های ابتکاری او به رسمیت شناختن بین المللی شروع شد و او در راه ایجاد یک معمار مشهور در جهان بود.
در سال ۱۹۹۴ ، او در یک مسابقه طراحی معماری برای خانه اپرا در کاردیف شرکت کرد. طرح وی توسط هیئت داوران به عنوان برنده مسابقه بین المللی انتخاب شد. با این حال ، از زمانی که طراحی زاها حدید برای خانه اپرا در کاردیف ، معروف به “پروژه هزاره” توسط دولت ولز لغو شد ، این شادی کوتاه مدت بود.
طراحی زاها برای سالن اپرا که قرار بود به عنوان یک نقطه عطف در ولز تبدیل شود ، حتی پس از دو بار پیروزی در مسابقه برای طراحی آن ، در ۲۲ دسامبر ۱۹۹۵ لغو شد. این بعد از آن بود که بودجه دهنده ملی ، لاتاری ملی بریتانیا ، تعهد خود را از طرح های خود پس گرفت و آنها را بسیار آوانگارد توصیف کرد و این کمیسیون را به یک معمار کمتر جاه طلب داد.
این تصمیم باعث شد که زاها حدید ویران شود زیرا در آن زمان موفقیت بزرگی برای او بود. این بنا باید یک ساختمان خاص باشد ، برخلاف ساختمانهای معمولی ، فضاهای داخلی آن زاویه های تیز داشته و به یکدیگر منتهی می شوند. برنامه ریزی شده بود که با چشم انداز خلیج کاردیف جذاب باشد. این تصمیم تقریباً باعث شد کار خود را رها کند ، اما او استقامت کرد ، تصمیمی که پشیمان نشد.
رد طرح زاها حدید باعث ایجاد هیاهو در میان بسیاری از معماران ، چه محلی و چه بین المللی شد. این رد کردن واقعاً یک نعمت بود زیرا او یک هسته مهمانی را در بین افرادی که زیر نظر او کار می کردند ، معماران همکار و ناظران معمولی جمع کرد. این به افزایش محبوبیت و شهرت وی در میان معماران همکار ، چه در سطح محلی و چه در سطح بین المللی کمک کرد.
هرچه شهرت زاها حدید بیشتر می شد ، برنامه ها و طرح های او بیشتر از ایده ها و طرح هایی به واقعیت تبدیل می شدند.
پروژه زاها حدید
پروژه دانشجویی وی در چهارمین سال تحصیل در دانشکده معماری انجمن معماری (AASA) نقشه یک هتل به شکل پل بود که با آوانگارد اولیه روسیه الهام گرفته از آثار کاسیمیر مالویچ ، هنرمند سوپرماست روسیه. این امر به وضوح علاقه او را به مفهوم تکه تکه شدن و ساختار شکنی ایده ها ابراز می کرد.
ایستگاه آتش نشانی ویترا (۱۹۹۱-۱۹۹۳)
اولین ساختمان مهم زاها حدید بین سالهای ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ ساخته شد. این ایستگاه آتش نشانی ویترا در ویل آم راین ، آلمان بود. این ساختمان قرار بود یک ایستگاه آتش نشانی کوچک برای ویترا باشد که یک مزرعه مبلمان سوئیس بود. این ساختمان از شیشه و بتن خام ساخته شده بود و دارای زوایای بی نظمی فراوان بود و به طور واضح طراحی بنیادی وی را به نمایش می گذاشت. این ساختمان سکوی پرتابی برای حرفه معماری وی بود.
مرکز هنرهای معاصر ، سینسیناتی (۲۰۰۰-۱۹۹۷)
پروژه بعدی در زمینه کارنامه زاها ، مرکز هنرهای معاصر ، در سینسیناتی ، ایالات متحده بود که بین سالهای ۱۹۹۷ و ۲۰۰۰ انجام شد. وی در میان دیگر معماران مشهور در برابر پروفسور خود رم کولهاس رقابت کرد و حقوق طراحی هنرها را به دست آورد مرکز این اولین پروژه او در ایالات متحده بود.
وی همچنین اولین زنی بود که موزه هنر را در ایالات متحده طراحی کرد. این اولین موفقیت بزرگ او بود. این پروژه دو جایزه برای او به دست آورد. جایزه م Royalسسه سلطنتی معماران انگلیس در سال ۲۰۰۴ و جایزه معماری آمریکا در سال بعد.
پرش با اسکی Bergisel (1999-2002)
پروژه بعدی او پرش با اسکی Bergisel ، در اینسبروک اتریش بود که بین سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۲ ساخته شد. این پروژه قرار بود به عنوان یک سازه قدیمی که در سال ۱۹۲۶ ساخته شد و در بازی های المپیک زمستانی ۱۹۶۴ و ۱۹۷۶ مورد استفاده قرار گرفت ، باشد. زاها حدید با انتقادات بسیاری از سنت گرایان که می خواستند ساختار قدیمی تر حفظ شود روبرو شد.
ساختار جدید اما بهتر از ساختمان قدیمی بود زیرا جدا از پرش اسکی ، ساختمان جدید باید دارای یک کافه با ۱۵۰ صندلی باشد که منظره ای پانوراما از کوههای اطراف را فراهم می کند. این سازه ۴۸ متر بلندی دارد.
مرکز علمی Phaeno (2000-2005)
در سال ۲۰۰۰ ، زاها حدید در یک مسابقه بین المللی برای طراحی مرکز علمی Phaeno که قرار بود در ولفسبورگ آلمان ساخته شود ، شرکت کرد. این پروژه جاه طلبانه تری برای زاها حدید بود ، زیرا موزه بزرگتر از موزه ای بود که وی برای مرکز هنرهای معاصر طراحی کرده بود. طراحی ساختمان نیز به اندازه مرکز هنرهای سین سیناتی محفوظ نبود.
مرکز علمی Phaeno برای شبیه سازی یک کشتی غول آسا ساخته شده است. هر عنصر سازه آوانگارد است ، از دیوارهای شیب دار آن ، پنجره های آن که به صورت نامتقارن پراکنده شده اند ، با سقف ساخته شده از چارچوب فولادی در معرض. این ساختمان خود توهم بودن در داخل کشتی را ایجاد می کند. ساخت ساختمان در سال ۲۰۰۵ به پایان رسید.
پسوند موزه اردروپگارد (۲۰۰۱-۲۰۰۵)
در سال ۲۰۰۱ ، زاها حدید طرح توسعه موزه اردروپگارد در کپنهاگ ، دانمارک را طراحی کرد. این پسوند به گونه ای طراحی شده بود که با محیط اطراف آن هماهنگ باشد ، تعریف مجددی از روابط بین ساختمانها و باغها را فراهم می کند و به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا بین مسیر ساخت ، مجموعه ها و باغ ها در یک تعامل صاف و مداوم بین عناصر مختلف مکان ، تقسیم بندی نشوند.
ساختمان اداری BMW (2001-2005)
در سال ۲۰۰۲ ، زاها حدید در مسابقه ای برای طراحی ساختمان جدید مدیریت BMW ، در لایپزیگ ، آلمان شرکت کرد. طراحی ساختمان متمرکز بر مفهوم پیوستن به سه واحد از کارخانه BMW بود. ساخت بدنه خام خودرو ، فروشگاه رنگ و ساختمان مونتاژ نهایی.
ساختمان مرکزی زاها حدید به دلیل طراحی ابتکاری خود جوایز معماری زیادی دریافت کرده است. این ساختمان در سال ۲۰۰۶ جایزه اروپایی RIBA را دریافت کرد. همچنین در لیست نهایی جایزه استرلینگ قرار گرفت.
غرفه پل ساراگوزا (۲۰۰۵-۲۰۰۸)
یکی از پروژه های مهم زاها حدید طراحی و ساخت غرفه پل ساراگوزا بود. این پل بین سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ اتفاق افتاده است. این پل ۸۵ متر طول دارد و یک جزیره در رودخانه ابرو را به سرزمین اصلی متصل می کند. این سازه به گونه ای طراحی شده بود که هم به عنوان یک پل و هم به عنوان سالن نمایشگاهی برای نمایشگاه ۲۰۰۸ که موضوع اصلی آن آب و توسعه پایدار بود ، باشد.
پل شیخ زاید ، ابوظبی ، امارات متحده عربی (۱۹۹۷-۲۰۱۰)
پروژه مهم دیگری که زاها حدید ساخت ، پل شیخ زاید بود که قرار بود جزیره ابوظبی را به سرزمین اصلی ابوظبی و فرودگاه بین المللی متصل کند. ساختار بلند پروازانه شامل چندین موج قوسی از بتن مسلح است که از یک بزرگراه چهار خطه پشتیبانی می کنند.
طاق پل اصلی تا ارتفاع ۶۰ متر از سطح آب بالا می رود ، در حالی که سطح جاده به ۲۰ متر از سطح آب می رسد. این پل همچنین با چراغ های رنگی در امتداد پل روشن می شود. طراحی و ساخت پل بین سالهای ۱۹۹۷ و ۲۰۱۰ انجام شده است.
موزه ملی هنر قرن ۲۱ (MAXXI) ، رم ، ایتالیا (۱۹۹۸-۲۰۱۰)
یکی دیگر از پروژه های برجسته زها حدید ، طراحی و ساخت موزه ملی هنر قرن ۲۱ یا به اختصار MAXXI بود که بین سالهای ۱۹۹۸ و ۲۰۱۰ انجام شد. طرح زاها حدید با چیدمان معماری در بافت شهر بافته شده بر اساس ایده پردیس شهری زاها حدید ساختمان را توصیف کرد “نه یک ظرف شی ، بلکه یک پردیس هنری است”.
در فضای داخلی ساختمان ، عناصر اصلی طراحی قابل تشخیص است. از انحنای پیچیده دیوارها ، تعلیق پله ها و نور طبیعی ، که هدف زاها حدید را به وضوح بیان می کند: “یک نوع سیال جدید از فضایی از نقاط دید چندگانه و هندسه چندپارچه ، طراحی شده برای تجسم روان بودن آشفته زندگی مدرن”.
سالن اپرای گوانگژو ، گوانگژو چین (۲۰۰۳-۲۰۱۰)
در سال ۲۰۰۲ ، زاها حدید در یک مسابقه بین المللی برای طراحی خانه اپرای گوانگجو شرکت کرد و برنده شد. این اولین پروژه او در چین بود. این ساختمان تحقق کاوش زاها حدید در رابطه متنی شهری بود و آن را با سنتهای فرهنگی گوانگژو تلفیق کرد.
طراحی ساختمان با هدف تقلید از چشم انداز طبیعی ، درگیر کردن اصول زمین شناسی ، فرسایش و توپوگرافی به خصوص آنچه در تغییر دره های رودخانه از طریق فرسایش تجربه می شود. دسترسی آزاد به رودخانه مروارید و مناطق اسکله آن گفتگوی جدیدی با شهر در حال ظهور ایجاد می کند. ساخت خانه اپرای گوانگژو از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ بود.
موزه ریورساید ، گلاسکو ، اسکاتلند (۲۰۰۴-۲۰۱۱)
از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ ، زاها حدید موزه Riverside را در گلاسگو ، اسکاتلند طراحی و ساخت. گلاسگو در محلی است که کلوین به کلاید می پیوندد. طراحی ساختمان با هدف تقلید از رابطه پویای گلاسکو با کشتی سازی ، ساخت دریانوردی و میراث صنعتی رودخانه کلاید انجام شد ، جایی که موزه صدای هر دو است.
مرکز آبزیان لندن ، لندن ، انگلیس
مرکز ورزشهای آبی المپیک لندن توسط زاها حدید بین سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۱۱ طراحی و ساخته شده است. مفهوم طراحی ساختمان با الهام از هندسه سیال آب در حرکت ، ایجاد فضاها و محیط اطراف در همدلی با چشم انداز رودخانه رودخانه ساخته شده است. پارک المپیک
موزه هنر گسترده ، شرق لنسینگ ، میشیگان (۲۰۰۸-۲۰۱۲)
موزه هنر گسترده که در شرق لنسینگ ، میشیگان واقع شده است ، دومین پروژه زاها حدید در ایالات متحده بود. این ساختمان در لبه شمالی پردیس دانشگاه ایالتی میشیگان واقع شده است. این موزه دارای شکل موازی است که به نظر می رسد در حال سقوط است ، ساختاری ایجاد می کند که با عبور بازدیدکنندگان و عبور از آن تغییر می کند و باعث ایجاد کنجکاوی زیادی در بین بازدیدکنندگان خود می شود.
Galaxy Soho ، پکن ، چین (۲۰۰۸-۲۰۱۲)
یکی دیگر از پروژه های زاها حدید در آسیا Galaxy Soho ، واقع در پکن ، چین بود. این مجموعه بین سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ طراحی و ساخته شده است. کهکشان سوهو از چهار حجم جریان مداوم و جاری تشکیل شده است که با هم ادغام می شوند و دنیای داخلی فضاهای باز مداوم را ایجاد می کنند. چهار ساختار اصلی با چندین راه انحنا در چندین سطح به هم پیوسته اند.
مرکز حیدر علی اف ، باکو ، آذربایجان (۲۰۰۷-۲۰۱۳)
در سال ۲۰۰۷ ، زاها حدید در یک مسابقه بین المللی برای طراحی و ساخت ساختمان مرکز حیدر علی اف شرکت کرد و برنده شد. این سازه بزرگترین قطب فرهنگی آذربایجان است که در باکو واقع شده است. این سازه دارای شکل سیالی است که طراحی آن به عنوان واکنشی به معماری های سفت و سخت دوران اتحاد جماهیر شوروی و همچنین خوشنویسی اسلامی و عناصر معماری سنتی آذری در نظر گرفته شده است.
Dongdaemun Design Plaza ، سئول ، کره جنوبی (۲۰۰۷-۲۰۱۳)
Dongdaemun Design Plaza بین سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ توسط زاها حدید طراحی و ساخته شده است. این ساختمان یکی از بزرگترین ساختمانهای کره جنوبی است که در سئول واقع شده است. نام Dongdaemun به معنی “دروازه بزرگ شرق” است که به دیوارهای قدیمی شهر اشاره دارد. هدف اصلی این طرح ایجاد یک مجموعه سیال از مناطق در فضای باز و ساختارهای عمومی بود که برای همه باز باشد.
کتابخانه و مرکز یادگیری ، دانشگاه اقتصاد و تجارت وین ، وین ، اتریش (۲۰۰۸-۲۰۱۳)
زاها حدید همچنین کتابخانه و مرکز یادگیری دانشگاه اقتصاد و تجارت وین را که بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در وین ، اتریش واقع شده است ، طراحی کرده است. نمای بیرونی ساختمان احساس سیالیت و استحکام می دهد در حالی که فضای داخلی شدید و جبران کننده ، احساس سبکی زاها حدید فضای داخلی را به صورت یک دره داخلی فرم آزاد توصیف می کند ، و تشکل داخلی لایه سنگ مانند آن را توصیف می کند.
Jockey Club Innovation Tower ، هنگ کنگ (۲۰۰۷-۲۰۱۴)
برج نوآوری کلوپ جکی ، که بخشی از دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ ، هنگ کنگ است ، همچنین توسط زاها حدید ، از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ طراحی و ساخته شده است. این برج در یک سایت باریک و نامنظم واقع شده است ، نوع معمولی برج را به یک ترکیب مایع تر
ساختمان اداره بندر ، آنتورپ ، بلژیک (پایان سال ۲۰۱۶)
علاوه بر این ، زاها حدید همچنین مرجع بندری را در آنتورپ بلژیک طراحی کرد که ساخت آن در سال ۲۰۱۶ یعنی سال درگذشت وی به پایان رسید. اداره بندر تنها ساختمان دولتی بود که زاها حدید طراحی کرد. این ساختمان یک کشتی مانند سازه دارد و همچنین به الماس شباهت دارد ، اشاره به آنتورپ دارد که بازیگر بزرگی در تجارت الماس در قاره اروپا است.
ساختمان اداره بندر در آنتورپ بلژیک یکی از آخرین ساختمانهایی بود که توسط زاها حدید طراحی شد. میدانی روبروی ساختمان برای بزرگداشت مرگ وی به نام وی نامگذاری شد. این میدان به Zaha Hadidplein یا Zaha Hadidsquare تغییر نام یافت. سایر ساختمانهای طراحی شده توسط زاها حدید پس از مرگ وی به اتمام رسید و بعضی از آنها هنوز در دست ساخت بودند.
پروژه های پس از مرگ او
ترمینال دریایی سالرنو ، سالرنو ، ایتالیا (۲۰۰۰-۲۰۱۶)
اولین پروژه بزرگ که پس از مرگ زاها حدید تکمیل شد ، ترمینال دریایی سالرنو بود که در سالرنو ایتالیا واقع شده است. زاها حدید در سال ۲۰۰۰ در یک مسابقه بین المللی برای طراحی پایانه دریایی شرکت کرد و برنده شد. اما ساخت و ساز به دلیل کمبود بودجه به تأخیر افتاد و اندکی پس از مرگ وی در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید.
این ساختمان برای شبیه صدف طراحی شده است که پوسته سخت و نامتقارن آن از عناصر نرمتر درون محافظت می کند. پناه دادن به مسافران از آفتاب شدید مدیترانه در فصل محبوب گردشگری.
ساختمانهای دیگری که توسط زاها حدید طراحی شده اند هنوز تکمیل نشده اند. آن ها هستند؛
-
برج عقرب میامی ، فلوریدا ، ایالات متحده آمریکا
-
یک آسمان خراش در خیابان ۶۶۶ پنجم شهر نیویورک ، ایالات متحده که ساخت آن از سال ۲۰۱۵ آغاز شد
-
Grand Theatre de Rabat مراکش که قرار است بزرگترین رویدادهای فرهنگی پایتخت مراکش را میزبانی کند. ساخت آن از سال ۲۰۱۴ آغاز شده و هنوز به اتمام نرسیده است.
-
استادیوم جام جهانی ۲۰۲۲ قطر
-
مرکز مطالعات و تحقیقات نفت کینگ عبدالله در ریاض ، عربستان سعودی.
ساختمانهای زاها برای طراحی بیشتر مشهور بود.
زاها حدید به خاطر طراحی بسیاری از بناهای منحصر به فرد و نمادین مشهور بود که هر ساله جوایز بسیاری را به او می رساند. نمادین ترین ساختمان های وی که شهرت وی را افزایش می دهد عبارتند از: مرکز حیدر علی اف ، موزه هنرهای معاصر MAXXI ، مرکز آبزیان المپیک لندن ، خانه اپرای گوانگژو ، کهکشان سوهو و Dongdaemun Design Plaza.
۱۰ ساختمان برتر که توسط زاها حدید طراحی شده است:
-
مرکز حیدر علی اف در باکو ، جمهوری آذربایجان
-
کهکشان سوهو در پکن ، چین
-
سالن اپرای گوانگژو در گوانگژو چین
-
موزه ملی هنر قرن ۲۱ (MAXXI) در رم ، ایتالیا
-
مرکز ورزشهای آبی المپیک لندن
-
موزه Riverside در گلاسگو ، اسکاتلند.
-
Dongdaemun Design Plaza در سئول ، کره جنوبی
-
برج نوآوری Jockey Club در دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ
-
ساختمان اداره بندر (Havenhuis) در آنتورپ ، بلژیک
-
موزه هنر گسترده در East Lansing ، میشیگان ، ایالات متحده آمریکا
شغل طراح داخلی و محصول
زاها حدید علاوه بر موفقیت خیره کننده خود در معماری ، کارهای طراحی داخلی و طراحی محصول با مشخصات بالا را انجام داده است. برخی از کارهای وی شامل منطقه ذهن در گنبد هزاره لندن است. وی همچنین تاسیسات مبلمان سیال را در محیط گرجی باشگاه خصوصی اعضای خانه خصوصی در مریلبون ایجاد کرد.
وی همچنین به طراحی Z.CAR ، یک اتومبیل سه چرخ مجهز به هیدروژن کمک کرد. در سال ۲۰۰۹ ، زاها حدید با مارک لباس Lacoste کار کرد تا یک بوت جدید ، بالا و پیشرفته ایجاد کند. در همان سال ، او برای تولید دو طرح جدید در سبک معماری پارامتری امضا شده خود ، با تولید کننده ظروف برنجی Triflow Concepts همکاری کرد.
در سال ۲۰۰۷ ، زاها حدید مبل سیستم ماه را برای تولید کننده برجسته ایتالیایی مبلمان B&B Italia و در سال ۲۰۱۳ Liquid Glacial را طراحی کرد که شامل مجموعه ای از میزها شبیه سازندهای یخ ساخته شده از اکریلیک شفاف و رنگی است. طراحی آنها پیچیدگی و شکست سطح را در درون یک دینامیک سیال قدرتمند جاسازی می کند.
۱۰ پروژه برتر زاها حدید
-
استادیوم جام جهانی فیفا قطر.
-
ایستگاه مترو منطقه مالی کینگ عبدالله.
-
مرکز حیدر علی اف.
-
برج هزار موزه.
-
موزه کوه مسنر.
-
ستاد CMA CGM.
-
کتابخانه و مرکز یادگیری وین.
-
گالری سرپانتین.
-
موزه هنر گسترده الی و ادیث.
-
مرکز آبزیان لندن برای بازی های المپیک تابستانی ۲۰۱۲.
معماران زاها حدید
فلسفه را تمرین کنید
زها حدید
اظهار داشت که طراحی های معماری وی به عنوان مهر شخصی بر روی دنیا یا اقدام به خود شیفتگی نبوده است. بلکه پرداختن به چالش ها و فرصت های قرن بیست و یکم سنگ بنای سبک و خلاقیت های زاها حدید است.
به گفته وی ، معماری “باید به پیشرفت جامعه و در نهایت رفاه فردی و جمعی ما کمک کند.” بناهایی که از دید او و نبوغ جمعی شرکت معماری Zaha Hadid Architects متولد شده اند ، ممکن است گاهی اوقات خیالی ، پیروزمندانه و حتی کمی بلند به نظر برسند ، اما همه آنها از عملکرد پایه معماری ناشی می شوند – برای تسهیل و حتی اجرای زندگی روزمره.
معماران زاها حدید دارای ۴۵۰ عضو از شرکای ارشد تا دانشیار معماری و معماران و طراحان برجسته است. این شرکت بیش از ۹۵۰ پروژه را در ۵۵ کشور انجام داده است.
شغل تدریس
زاها حدید همچنین در بسیاری از دانشگاه ها و مسسات به تدریس و سخنرانی پرداخت. در دهه ۱۹۹۰ وی استاد دانشگاه ایلینوی در دانشکده معماری شیکاگو بود. وی همچنین استاد میهمان Hochschule fur bildende Kunste Hamburg ، دانشکده معماری Knowlton در دانشگاه ایالتی اوهایو ، استودیوی مسترز در دانشگاه کلمبیا ، دانشکده معماری ییل و غیره بود.
متریال در پروژه های زاها حدید
زاها حدید از مواد ترکیبی استفاده درخشان کرد زیرا آنها در برابر تصور او مقاومت نکردند ، آنها آن را تأیید کردند. به عنوان مثال در ساخت مرکز حیدر علی اف ، وی از پلی استر تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP) استفاده کرد تا فضای خارجی جریان تقریباً بی نقصی ایجاد کند. گلکسی سوهو با آلومینیوم و سنگ پوشیده شده است ، در حالی که فضای داخلی آن شامل شیشه ، ترازو ، فولاد ضد زنگ و GFRP است.
سبک معماری زاها حدید
طراحی های قبلی زاها حدید تحت تأثیر کازیمیر مالویچ و سوپرماتیست ها بود. از ویژگیهای طرحهای هندسی تهاجمی وی احساس تکه تکه شدن ، بی ثباتی و حرکت است. این سبک پراکنده باعث شد که او با معماران معروف به “ساختار شکن” گروه بندی شود ، این طبقه بندی توسط نمایشگاه معماری Deconstructivist ، که در موزه هنر مدرن برگزار شد ، در سال ۱۹۸۸ محبوب شد.
با این حال او فقط به یک سبک خاص معماری محدود نشد زیرا ترجیح داد تمرین خود را به یک حرکت خاص محدود نکند. وی که به عنوان “ملکه منحنی” شناخته می شود ، به دلیل استفاده از اشکال هندسی برای ایجاد ساختارهای پویا و سیال شهرت دارد.
جوایز و افتخارات برنده شده
-
۱۹۸۲: طراحی معماری مدال طلا ، معماری انگلیس برای ۵۹ Eaton Place ، لندن
-
۱۹۹۴: جایزه معماری اریش شلینگ
-
۲۰۰۱: جایزه Equerre d’argent ، ذکر ویژه
-
۲۰۰۲: جایزه معماری اتریش برای Bergiselschanze
-
۲۰۰۳: جایزه معماری معاصر اتحادیه اروپا برای پایانه تراموا و پارکینگ در استراسبورگ در Hoenheim در استراسبورگ ، فرانسه
-
۲۰۰۳: فرمانده بخش مدنی سفارش امپراتوری بریتانیا (CBE) برای خدمات به معماری
-
۲۰۰۴: جایزه پریتزکر
-
۲۰۰۵: دکوراسیون اتریش برای علم و هنر
-
۲۰۰۵: جایزه معماری آلمان برای ساختمان مرکزی کارخانه BMW در لایپزیگ
-
۲۰۰۵: جایزه طراح سال برای طراحی میامی
-
۲۰۰۵: جایزه RIBA اروپا برای ساختمان مرکزی BMW
-
۲۰۰۶: جایزه RIBA اروپا برای مرکز علمی Phaeno
-
۲۰۰۷: مدال توماس جفرسون در معماری
-
۲۰۰۸: جایزه RIBA اروپا برای راه آهن کابل Nordpark
-
۲۰۰۹: Praemium Imperiale
-
۲۰۱۰: جایزه RIBA اروپا برای MAXXI
-
۲۰۱۰: جایزه استرلینگ برای MAXXI
-
۲۰۱۱: جایزه استرلینگ برای آکادمی Evelyn Grace
-
۲۰۱۲: جایزه جین درو برای “کمک برجسته به جایگاه زن در معماری”
-
۲۰۱۲: عضو هیئت داوران برای اهدای جایزه پریتزکر به وانگ شو در لس آنجلس ، کالیفرنیا.
-
۲۰۱۳: چهل و یکمین برنده جایزه زن تجاری Veuve Clicquot UK
-
۲۰۱۳: به عنوان عضو بین المللی انجمن فلسفی آمریکا انتخاب شد
-
وی همچنین در هیئت تحریریه دائرlopالمعارف بریتانیکا بود.
شهرت، آبرو
شهرت زاها حدید یک معمار واقعاً ترسناک بود. زاها حدید در دوران دانشجویی به عنوان معمار استعداد بینایی از شهرت برخوردار بود ، اما در بخش بهتری از دو دهه گذشته دنیا را متقاعد کرد که می تواند طرح های فردی و ترسناک وی را به ساختمانهای قابل کار ترجمه کند. به طور گسترده ای او را بزرگترین معمار زن امروز جهان می دانند.
ارزش خالص
زاها حدید یکی از پردرآمدترین معماران جهان بود. تخمین زده می شود که وی در طول زندگی خود تقریباً ۲۱۵ میلیون دلار از طریق معماری ، سرمایه گذاری سهام ، خط تولید مد ، رستوران ها و معاملات لوازم آرایشی درآمد کسب کرده است. طبق اسناد به دست آمده توسط مجله معمار ، وی در زمان مرگ خود دارایی هایی به ارزش بیش از ۷۰.۸ میلیون پوند را پشت سر گذاشت.
مرگ
زاها حدید در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۱۶ در اثر حمله قلبی در مرکز پزشکی Mount Sinai ، ساحل میامی ، فلوریدا ، ایالات متحده ، که تحت درمان برونشیت بود ، درگذشت.
مقالات پیشنهادی برای مطالعه :
آموزش نقاشی ساختمان رنگ روغن
طراحی باغ شهری ۲۰۰۰ متری