×

راهنمای کاربرد واش بتن و انواع آن

  • کد نوشته: 57987
  • ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
  • ۰
  • به گزارش گروه معماری: واش بتن یا بتن شسته شده نوعی کفپوش تزئینی بسیار محبوب است که در پروژه‌های عمرانی به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این نوع بتن، بتن با سنگ دانه نمایان نیز گفته می‌شود که دارای بافت و ظاهری منحصر به فرد بوده و به طور کلی از پوشش‌های بتنی سنتی […]

    راهنمای کاربرد واش بتن و انواع آن

    به گزارش گروه معماری: واش بتن یا بتن شسته شده نوعی کفپوش تزئینی بسیار محبوب است که در پروژه‌های عمرانی به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این نوع بتن، بتن با سنگ دانه نمایان نیز گفته می‌شود که دارای بافت و ظاهری منحصر به فرد بوده و به طور کلی از پوشش‌های بتنی سنتی متمایز است. برای کسانی که به دنبال جلوه‌ای خاص با ویژگی‌های متمایز هستند انتخاب موزاییک واش بتن گزینه‌ای عالی به شمار می‌رود. با ما همراه باشید تا درباره واش بتن، کاربرد و ویژگی‌های آن بیشتر بدانید.

    واش بتن

    واش بتن

    واش بتن چیست؟

    واش بتن نوعی کفپوش تزئینی است که از بتن ساخته شده است و دارای سنگ دانه‌های نمایان یا سنگ‌های کوچک در سطح کار است. تولید واش بتن با شستن لایه رویی خمیر سیمان و افزودن سنگ دانه‌هایی به صورت نمایان و ایجاد بافت و ظاهری منحصر به فرد انجام می‌گیرد. سنگ دانه‌های مورد استفاده در این نوع بتن‌ها با توجه به کاربردی که دارند از نظر اندازه و رنگ متفاوت هستند. رایج‌ترین سنگ دانه‌های مورد استفاده در واش بتن شن، سنگ خرد شده، صدف‌های دریایی و حتی مهره‌های شیشه‌ای است. به این ترتیب واش بتن می‌تواند یک محصول کاملا شخصی‌سازی شده و متناسب با هر سبک معماری است.

    مزایای استفاده از بتن شسته شده

    واش بتن در مقایسه با بتن معمولی از مزایای بسیاری برخوردار است. به همین دلیل است که موزاییک واش بتن یک محصول عالی و کاربردی به عنوان کفپوش به شمار می‌رود. مهمترین مزایای واش بتن عبارتند از:

    مقاومت و دوام عالی

    واش بتن از مقاومت و ماندگاری خوبی برخوردار است، سطح سنگ دانه‌های در معرض دید، در برابر عوامل مخربی چون ترافیک سنگین، شرایط آب و هوایی، ضربه و فشار مقاوم است. به همین دلیل واش بتن یک گزینه عالی برای مناطق پر ترددی مثل جاده ها، پیاده روها، پارکینگ ها، فضای باغ و… به شمار می‌رود.

    قابلیت سفارشی‌سازی

    از دیگر مزایای واش بتن، تنوع بالای رنگ و طرح‌ها در آن است. در واقع می‌توان با ترکیب مناسب انواع سنگ دانه و مخلوط سیمان طیف وسیعی از محصولات متنوع را ایجاد کرد که قابلیت تطابق با انواع سلیقه‌ها و سبک‌های معماری داشته باشد.

    نگهداری آسان

    از دیگر نکات مثبت بتن شسته شده یا واش بتن، نگهداری آسان آن است. برای تمیز و سالم نگه داشتن این محصول کافی است که مرتبا آن را جارو کرده و گاهی نیز آن را شست. به همین دلیل واش بتن برای استفاده در باغ‌ها و مکان‌های عمومی نیز یک انتخاب مقرون به صرفه و اقتصادی به شمار می‌رود.

    واش بتن

    واش بتن

    کاربرد موزاییک واش بتن

    برای همه کسانی که به دنبال یک کفپوش جذاب، با دوام و بدون زحمت نگهداری هستند، کفپوش واش بتن بهترین انتخاب است. واش بتن را می‌توان به عنوان کفپوش راهرو استفاده کرد. همچنین می‌توان برای سطوح دیگری چون پاسیو، حیاط باغ، فضاهای باز، حیاط، پیاده رو و… از واش بتن استفاده کرد. ترکیب واش بتن با چمن می‌تواند یک ترکیب بسیار زیبا و جذاب باشد و به همین دلیل است که موزاییک واش بتن بهترین انتخاب برای فضاهای باغی، ویلاها و حیاط به شمار می‌رود.

    کفپوش واش بتن دارای کاربردهای تجاری نیز هست و معمولا در مناطق پر ترددی چون مراکز خرید، بیمارستان ها، فرودگاه‌ها و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    تنوع بالای واش بتن و قابلیت شخصی‌سازی این محصول به معماران و طراحان اجازه می‌دهد تا از آن برای کاربردهای متنوعی استفاده کرده و فضاهای منحصر به فرد و جذابی را ایجاد کنند.

    واش بتن - تصویر 3

    واش بتن – تصویر ۳

    مزایا و معایب واش بتن

    شناخت مزایا و معایب واش بتن، می‌تواند انتخاب این محصول را با آگاهی بیشتری همراه کرد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب واش بتن می‌پردازیم.

    مزایای واش بتن

    مهمترین مزایای واش بتن عبارتند از:

    مقاومت بالا در برابر گرما و سرما، یخ زدگی، ترک خوردگی و…

    مقاومت فشاری بالا در برابر ضربه و فشار

    چسبندگی بالای سنگ دانه‌ها

    اجرای ساده، آسان و سریع

    لغزندگی کمتر نسبت به سایر موزاییک‌ها

    طیف رنگی گسترده، متنوع و ظاهر زیبا

    نگهداری آسان

    قابلیت تمیزکاری و شست و شوی آسان

    مقرون به صرفه و اقتصادی

    معایب واش بتن

    در کنار همه مزایایی که برای واش بتن تعریف شده است، این محصول معایب و نقاط ضعفی نیز دارد که عبارتند از:

    ساخت این محصول نیازمند مهارت بالا و تخصص است.

    احتمال رشد گیاه در صورت وجود درز در این مدل موزاییک وجود دارد که باعث از بین رفتن زیبایی آن می‌شود.

    حساس بودن قسمت‌های تزئینی موزاییک واش بتن

    در صورت نیاز به تعمیر، برای حفظ یکنواختی ظاهر کار نیاز به مهارت و دقت بسیار بالایی است.

    استفاده از فشار بالای آب در زمان شستشوی واش بتن احتمال تخریب آن وجود دارد.

    برای نگهداری طولانی مدت این محصول نیاز به هزینه دوباره است.

    خرید واش بتن با کیفیت

    ساخت واش بتن با کیفیت نیازمند نکات، اصول و استانداردهایی است که در صورت‌عدم رعایت آن‌ها محصول ساخته شده از کیفیت مناسب برخوردار نیست. واش بتن بی‌کیفیت نیز به مرور زمان دچار ترک خوردگی شده و طول عمر مناسبی ندارد. راحت‌ترین راه برای تشخیص کیفیت واش بتن، ضربه زدن به موزاییک با استفاده از چکش است. اگر قبل از نصب با یک چکش به موزاییک با شدت کم ضربه بزنید و این کار باعث شکستن موزاییک واش بتن و جدا شدن سنگ‌های داخلی آن شود، آن موزاییک دارای کیفیت پایینی است. اما اگر با تعداد ضربات قوی‌تر و بیشتر موفق به شکستن موزاییک واش بتن شوید نشان دهنده آن است که این محصول کیفیت مناسب و قابل قبولی دارد.

    قیمت واش بتن

    واش بتن را می‌توان یک کفپوش کم هزینه و به صرفه دانست. همه مواد تشکیل دهنده واش بتن در دسترس بوده و در ایران به صورت بومی وجود دارد و شرایط تولید آن نیز نسبتا آسان و ارزان است. به همین دلیل است که واش بتن یک محصول ارزان و مقرون به صرفه در میان انواع کفپوش‌ها به شمار می‌رود.

    عواملی چون اندازه و ابعاد موزاییک واش بتن، کیفیت تولید، نوع سنگ دانه‌ها و قیمت مواد اولیه در قیمت نهایی واش بتن تأثیرگذار هستند. به طور مثال قیمت واش بتن ۳۰*۶۰ نسبت به نمونه‌های کوچکتر بیشتر است و یا واش بتن با سنگ دانه‌های ریز قیمت بالاتری نسبت به واش بتن با سنگ دانه‌های درشت‌تر دارد چرا که عموما جمع آوری و تولید سنگدانه‌های ریزتر کار مشکل‌تری است.

    جمع‌بندی

    واش بتن را باید یک کفپوش تزئینی چند منظوره و بادوام با کاربردهای متعدد دانست. این محصول با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد و قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار بوده است. دوام بالا، نگهداری آسان، طول عمر مناسب و… باعث شده است که این محصول بهترین انتخاب برای استفاده در مناطق پرترددی چون جاده ها، پیاده روها، باغ و ویلا و حیاط منازل باشد. تنوع بالای موزاییک واش بتن آن را به یک انتخاب عالی برای تطابق با انواع سبک‌های معماری و دکوراسیونی تبدیل کرده است.

    توجه : این مطلب آگهی ساختمان، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و اویم شاهانه در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *